Вторник, 19.09.2017
Мой сайт


 

obs * RD#1cdr split,

lim 100 numbered copies, 300g/m matte folder

 

MIGUEL A. GARCIA & OIER IRURETAGOIENA

 

Sohorna

 

 

buy now (one)  10eur, world incl shipping

contact: abser1@yandex.ru

 

 

 

"Two old friends meet on a narrow street - a place where oppressive suburban field recordings, electronics, and spatiality combine to create these two offerings. 

Miguel A. Garcia revisits an older piece, "subsuelos". Here we find a concatenation of electronic events that dance across the space of a large industrial building and then return. Garcia's malleable electronics create an immersive chain of events from which we cannot escape.

Oier I. A. delivers an obsessive conception featuring an insistent, radical use of timbre.  We are guided through different sensory chambers until this continuous dance reaches its inevitable denouement."  

teхt by Alejandro Duran

9.4.2013


A split release by Miguel A. Garcia (sometimes known as Xedh) and Oier Iruretagoiena. The first has four tracks of about twenty-five minutes and the latter just one track of the same length. In recent years I began to like his music more and more, especially when it seems to be having some thought into it. Based on field recordings, I should imagine, but then heavily processed into four pieces here of highly dark, delicate drone matter. It almost sounds like static hiss, like the taped events of an electrical current, on the brink of dying down. Maybe it dies, occasionally, when it rises out from the sheer inaudibility, such as in 'Ipurtargik'. Essentially Iruretagoiena does the same thing, but then considerable louder than Garcia. If I have to guess, I'd say he stuck a contact microphone on nearly defective piece of machinery, like an motor of some kind. His piece has two main parts and in both he keeps processing the sound, in the second half with what seems to be some stom
p boxes,
like distortion. Both Garcia and Iruretagoiena work in a minimalist fashion, changing bits in the color of the sound to keep up a full level of interest. Each in their own fashion, which works out twice nice. Excellent release.

(FdW)


Sohorna est un split sur lequel on trouve quatre courtes pièces de Miguel A. Garcia (électronique et field-recordings) plus une longue de Oier Iruretagoiena (électronique). Cette dernière est une longue pièce proche du drone. Iruretagoiena a composé pour sohorna une piste monolithique et linéaire, il utilise une texture abrasive, grave et dense, proche de la noise et de l'ambient, qui ne bouge presque pas. Il s'agit d'une pièce statique et immersive, qui fait vraiment son effet, très bon travail.

Quant aux quatre pièces de Garcia qui forment la suite intitulée subsuelos, il s'agit également de pièces orientées vers la noise et l'ambient, dans un territoire pas très éloigné du drone. Ces quatre morceaux ne sont pas aussi statiques et monolithiques, mais Garcia compose ici sa musique avec des enregistrements d'espaces vides, il met en dialogue la résonance de différents espaces vastes et fermés avec des larsens bruts toujours. Ainsi, Garcia compose des territoires sonores marqués par le bruit, l'espace, et les ruptures de dynamiques. Un bon disque en somme.

Improv sphere

Впервые в наших обзорах лейбл из Ростова-на-Дону – Obs. Тем не менее, музыканты на нём вовсе не местного происхождения: два баска Мигель А. Гарсия (Miguel A. Garcia) и Ойер Ируретагонейя (Oier Iruretagoiena). Если первый уже довольно известен в узких кругах ценителей новой электроакустической волны, то второго я услышал впервые. Но обо всём по порядку. Возможно, кого-то введёт в заблуждение заголовок: предупрежу, что это не дуэт, а сплит.

Первые четыре трека за Гарсией. Они имеют общий подзаголовок "Subsuelos”. Кто знает его предыдущие работы, тот легко может распознать его саунд. Мигель использует электронику: ноу-инпут микшер, лэптоп да и кто знает что ещё найдётся на его рабочем столе во время записи. Производит он разные звуки: то низкочастотные побулькивания обволакивают комнату, то пространство заполняется пищащими синусоидальными волнами, а то и вовсе тишина неожиданно подкрадывается. Может показаться странным и вызывающим то, как именно Мигель переходит от одной фактуры к другой, но именно в этом и кроется одна из его главных особенностей. Вот начало второго трека: что-то пошумело немного и затихло, думаешь – всё, конец. Но нет, резкий щелчок ломает конструкцию, обращает на себя внимание. То же самое происходит и с динамикой: то громко, то тихо, то средне, то вовсе пауза. Мигель намеренно обманывает слушателя, держа его в напряжении. Это и хорошо.

Не таков Ируретагонейя. Его музыка почти статична, неповоротлива. Кажется, это звучат какие-то индустриальные машины, обработанные различными эффектами. Саунд среднечастотный и довольно грузный, не каждому придётся по вкусу. 26 минут трека внутри поделены на два, где второй из них звучит мягче и разряженнее, почти достигая точки, после которой начинается эмбиент. Музыка Ируретагонейи понравится скорее поклонникам индастриала и дрона, нежели ценителям электроакустики. Я в числе последних.

CM, Илья Белоруков

 

“I want to send you some more new records”, so said an email I recently received from Miguel A. García. He’s making so many lately that he’s afraid of sending out duplicates. I asked him to send me pictures rather than titles – it’s easier for me to identify them that way. In the meantime I need to take up the slack and look at this bundle-maroo which he sent on 22 November 2013, which is chock-full of grim noises. One of them, Asto Ilunno, was already sent to us by Nick Hoffman and was reviewed here.

Sohorna (OBS RD#1) is a split with Oier Iruretagoiena and is #1 in a series called Radical Demos, subtitled “places, objects, electronics”. Yes, field recordings, electronic music, miked-up objects, the mixing desk…these are the commonplace tools of your young sound artists these days. García uses them like pickaxes and delves deep into the coal mine of ultra-processed sound…coming up with four stern lumps of pitch-black seething and grumbling. You’ll be lost in the abstraction of it all within moments. Iruretagoiena has just one cut, the 26-minute title track, and it’s one of those horrifying onslaughts that jangles the nerve-endings and induces unbearable tension and fear in the listener, with no remorse. Thank your lucky stars only 100 copies of this exist. Score so far: 5 points for the steady droning sound, 50 points for the cruelty.

The Sound Projector.

fragment
i.mp3
iv.mp3
vi.mp3


 

Бесплатный хостинг uCoz